Even wat opmerkingen vooraf

De oefeningen beschreven in dit onderdeel zijn afkomstig uit het boek 'Zelf je seksuele relatie verbeteren' van Jacques van Lankveld (zie boeken).
Ze vormen een zelfstudie met als doel je vaginisme te overwinnen.

Wanneer je vaginistisch bent en ervan af wilt komen is het goed om een huisarts/gynaecoloog/seksuoloog te bezoeken die je kan helpen. Wanneer je hieraan nog niet toe bent of je wilt het eerst zelf proberen dan kunnen deze oefeningen je op weg helpen.

Als je aan deze zelfstudie begint let dan wel op het volgende:

Stel pogingen tot gemeenschap hélemaal uit. Spreek met je partner af om alle pogingen in die richting te stoppen. Op een bepaald punt in het oefenprogramma komt gemeenschap weer opnieuw aan de orde. Maar dan ben je er beter op voorbereid en is de kans groter dat het op dat moment lukt.

Probeer eerst voor jezelf (zonder je partner) na te gaan welke factoren een rol spelen in jouw vaginisme. Als je daar meer duidelijkheid in hebt gekregen kun je hem er meer bij betrekken.

Neem de tijd voor jezelf. Tijd voor jezelf en het gevoel dat jij in jouw leven en binnen jouw relatie mogelijkheden hebt om op je eigen manier te kunnen genieten, zijn bijna altijd voorwaarden om van seks te kunnen genieten. Ga rustig na of jouw situatie ruimte biedt voor dit soort dingen. Als je tot de conclusie komt dat het daar wat aan schort is het raadzaam om daar eerst meer aandacht aan te besteden.

Zorg voor optimale omstandigheden tijdens het doen van de oefeningen. Zorg dat je niet gestoord kunt worden, dat je de tijd hebt en dat de temperatuur prettig is. Je kunt wat ontspannende muziek opzetten en eventueel van te voren lekker in bad gaan.

Doe de oefeningen stap voor stap en doe een oefening minstens 2 à 3 keer voordat je verder gaat met de volgende. Doe een oefening zo vaak als nodig tot je er een vertrouwd gevoel bij krijgt. Daarna kun je verder gaan met de volgende.

Vraag je partner om medewerking. Zorg dat hij voldoende rekening met je houdt en je de tijd geeft om zelf op onderzoek uit te gaan. Leg hem zo duidelijk mogelijk uit wat voor jou van belang is.

Zorg voor een fijne afsluiting van het oefenen. Ga (samen) iets leuks doen als je klaar bent met oefenen.

Zet een nieuwe stap, ook als je het moeilijk vindt. Wanneer je ergens angst voor hebt en je vermijdt het, blijft je angst bestaan.


Veel succes met de oefeningen!

Klik hier voor een printbare versie van de oefeningen.