Je angst verminderen voor het binnengaan van je vagina


Stap 1:
Zorg dat je deze oefening ongestoord in je eentje kunt doen. Maak het jezelf eerst naar de zin. Neem rustig de tijd voor een warm bad of warme douche, wrijf je huid zacht in met lotion of crème. Ga dan verder met het bekijken van je vagina. Ga gemakkelijk zitten, met genoeg steun in je rug. Met behulp van een handspiegel onderzoek je jezelf. Betast met je vingers je buitenste en binnenste schaamlippen. Hou ze met je vingers uit elkaar zodat je de vorm en de bouw van je schaamlippen kunt onderzoeken. Bekijk ook je clitoris. Neem vijf tot tien minuten de tijd om het gebied rond de ingang van je vagina te bestuderen. Na enkele keren deze stap te hebben gedaan, ga je verder met de volgende stap.

Stap 2:
Zorg dat je vagina vochtig is, eventueel met behulp van je speeksel of met met een goed glijmiddel. Raak met een vinger de ingang van je vagina aan. Maak je vinger nat met speeksel en ga  voorzichtig met het topje van je vinger in je vagina. Om dat naar binnen te gaan te helpen, kun je met de spieren in je onderlijf en vagina als het ware iets uit je vagina naar buiten persen. Dat lijkt tegenstrijdig maar het helpt je om de spieren rond de ingang wat te ontspannen. Hou je vinger stil, tenminste een halve minuut, en concentreer je op de gewaarwordingen rond je vagina. Het is in het begin niet absoluut nodig dat je seksuele opwinding voelt. Ga alleen na wat er te voelen is, als je zo met je vinger een stukje in je vagina bent. Als je kunt maak je de tijd langer. Als je deze stap enkele keren na elkaar hebt gezet komt de volgende stap in zicht.

Stap 3:
Nadat je even het vingertopje een beetje naar binnen hebt gebracht en je voelt je voldoende ontspannen, kun je je vinger voorzichtig verder in je vagina brengen. Hierbij kun je vanuit je vagina weer wat tegendruk geven door je voor te stellen dat je perst bij het plassen. Ga niet verder met je vinger naar binnen wanneer je voelt dat de spieren rond de ingang van je vagina aanspannen. Laat je vinger waar die is en voel bewust de druk van je spieren op je vinger. Wacht tot de spieren zich wat ontspannen. Probeer ze opnieuw een beetje aan te spannen terwijl je je vinger op dezelfde plaats houdt. Laat de spieren zich dan ook opnieuw ontspannen. Ga deze keer niet verder naar binnen met je vinger, maar sluit de oefening af als je vaginaspieren je vinger wat loslaten. Oefen deze stap telkens opnieuw en ga iedere keer met je vinger zover naar binnen als je lichaamsreactie dat toelaat. Neem er gerust een flink aantal keren voor, totdat je je vinger helemaal in je vagina kunt brengen.

Stap 4:
Herhaal de stappen 2 en 3 terwijl je meer seksuele opwinding voelt. Om dat te voelen kun je bijvoorbeeld een seksuele fantasie oproepen uit je herinnering of je erogene zones aanraken en stimuleren op een manier die voor jou fijn is. Het kan heel belangrijk zijn dat je hierbij ontdekt of sterkere seksuele opwinding het voor jou makkelijker maakt om iets in je vagina toe te laten. Als je je vinger helemaal in je vagina kunt toelaten, kun je voorzichtig met je vinger in en uit bewegen. Ook kun je voorzichtig ronddraaiende bewegingen maken. Terwijl je zo je vinger beweegt, span en ontspan je je vaginaspieren om je vinger.

Stap 5:
Herhaal de stappen 2 en 3 met twee vingers in plaats van 1. Begin ook weer met het topje van je vingers en ga voorzichtig stukje voor stukje verder. Ook deze stap kun je doen tijdens sterkere seksuele opwinding.